Skip to main content
اخبار

ارتقای سهم گردشگری مشهد با راه اندازی بوستان موضوعی یادمان های نوروزی

توسط 10 آذر 1400No Comments

به گزارش ستاد رسانه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد، «مهدی یکپسر» دبیر جشنواره چهاردهم در نشست هم‌اندیشی با جمعی از هنرمندان تهرانی که با حضور «بهزاد چوپانکاره» مدیر اداره هنری شهرداری مشهد و «حسن‌زاده» دبیر اجرایی بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری برگزار شده بود، ضمن تشریح جزئیات اجرایی و فنی این رویداد بزرگ مدیریت هنر شهری اظهار داشت: هرساله یک نفر از اهالی هنر به‌عنوان دبیر جشنواره انتخاب می‌شود و لذا این الزام از ناحیه مدیران شهرداری مشهد وجود ندارد که دبیری جشنواره در انحصار کارکنان این سازمان باشد که البته می‌توان این نگرش بلند را به فال نیک گرفت و آن را به‌منزله ارج نهادن به جامعه هنری استان قلمداد کرد.

وی با اشاره به اینکه یادمان‌ها ظرفیت روایتگری بلندمدت دارند، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های ممتاز جشنواره چهاردهم این است که طرح‌های هنری ارائه‌شده پس از سپری شدن زمان اکران عمومی آن‌ها به انبارها منتقل نمی‌شوند بلکه طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی به دنبال آن هستیم که یکی از بوستان‌های مهم شهر مشهد را به‌صورت موضوعی به نمایشگاهی برای نصب طولانی‌مدت المان‌های برگزیده اختصاص دهیم و به این ترتیب، هم چالش بهره‌برداری موقتی و کوتاه‌مدت یکساله که تا پیش از این وجود داشت، مرتفع گردد و هم از سوی دیگر، ایجاد یک بوستان موضوعی می‌تواند به‌تنهایی هدف مناسبی برای ارتقای گردشگری شهری باشد.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد در این نشست تصریح کرد: توجه به ‌حق معنوی هنرمند طراح و صاحب اثر یکی از مسائلی بود که عمدتاً موردغفلت واقع می‌شد اما در جشنواره چهاردهم تلاش شده تا به انحصار معنوی و حق مؤلف توجه ویژه صورت بگیرد تا جایی که در این دوره حتی به‌اندازه یک‌سوم ارزش اثر به‌عنوان حق معنوی به هنرمند اعطا خواهد شد.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد در این جلسه گفت: این جشنواره بین‌المللی سودای این را دارد که آثار برگزیده‌شده در آن گامی فراتر از چشم‌نوازبودن بردارند و المان‌هایی در شهر اجرا شوند که علاوه بر ایجاد تعامل با مردم بتوانند روایتگر داستان خاصی باشند و قرار است در بطن این المان‌ها قصه‌های مشهد را برای زائران و مجاوران روایت کنیم.
مهدی یک‌پسر با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در زمینه روایتگری آثار هنری کم‌کاری‌های زیادی داشته‌ایم، افزود: کشور ما در تولید آثار داستان‌محور با وجود ادعای زیاد از دیگر کشورهای دنیا عقب است، درحالی‌که فرم خوب، تعاملی‌بودن و سوژه‌محوری آثار ارتباط مردم را با یک اثر هنری تقویت می‌کند. یکی از تلاش‌های ما در این جشنواره روایت داستان‌ها در دل این المان‌های برگزیده است.
مطالبه عمومی برای برگزاری جشنواره هنرهای شهری
وی با بیان اینکه این رویداد به مطالبه‌ای عمومی در جامعه تبدیل شده است، ادامه داد: در این 14سال، این آثار حال‌وهوای ویژه‌ای در شهر ایجاد کرده‌ و در این مدت، آثار برگزیده‌ در این جشنواره حال مردم را خوب کرده‌اند. در همین راستا، شهردار مشهد به ما اعلام کرده است که اگر هزینه‌های این جشنواره یک‌درصد حال مردم شهر را خوب کند، به بسیاری از اقدامات دیگر می‌ارزد.
یک‌پسر با اشاره به بازدیدهای میلیونی زائران از المان‌های نصب‌شده در شهر مشهد در ایام نوروز، اظهار کرد: در تعطیلات نوروز روزانه 6میلیون زائر به مشهد تردد می‌کنند؛ موضوعی که در شهرهای مهم گردشگری دنیا دیده نمی‌شود. پیش‌بینی سیل سفرها به مشهدالرضا(ع) در نوروز امسال، وضعیت ویژه‌ای را در بازدید از این المان‌ها ایجاد می‌کند.
ایجاد بوستان موضوعی با جمع‌آوری آثار تولیدی
دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد بیان کرد: در فرصت یک‌ماه اکران باتوجه‌به قابلیت‌هایی که در آثار وجود دارد، آن‌ها را به یکی از بوستان‌های شهر مشهد منتقل می‌کنیم تا با پیگیری این اقدام در دوره چهارساله مدیریت شهری به بوستان موضوعی از روایت‌ها و داستان‌های مشهد برسیم که می‌تواند در آینده به جاذبه گردشگری شهر تبدیل شود.
وی با تأکید بر حفظ حقوق معنوی آثار برگزیده‌شده در این جشنواره تصریح کرد: امسال به حفظ حقوق معنوی شرکت‌کنندگان در این جشنواره تأکید می‌کنیم و با انتشار این آثار بخشی از حقوق معنوی آن به صاحب اثر تعلق خواهد گرفت.
یک‌پسر در تشریح نحوه ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی هنرهای مشهد گفت: شرکت‌کنندگان باید 3پوستر به این جشنواره بفرستند؛ پوستر ابتدایی درباره معماری و ساختار بناست، پوستر دوم در زمینه ساختار محتوا و طرح است و پوستر سوم به تبیین ابعاد فنی و شیوه و روش ساخت المان می‌پردازد. پس از آن، باتوجه‌به اطلاعات این 3پوستر، داوران به جمع‌بندی لازم در زمینه کیفیت اثر هنری خواهند رسید.
تمهیدات برای بهره‌برداری 24ساعته از المان‌های نوروزی
دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد با اشاره به شکل بهره‌برداری از این المان‌ها در شهر، افزود: یکی از اتفاقات مهم امسال این است که آستان‌قدس‌رضوی پای کار این جشنواره آماده است. در همین راستا، در ضلع قبله حرم، بین باب‌الرضا(ع) و میدان بین‌المقدس فضای بزرگی در نظر گرفته شده است و در این بخش‌ها باتوجه‌به زیست شبانه منطقه تمهیدات لازم برای بهره‌برداری 24ساعته از این پروژه در نظر گرفته شده است.
وی با تأکید بر اینکه این جشنواره در بهبود وضعیت حرفه‌ای نسبت به سال گذشته یک گام روبه‌جلو برداشته است، اضافه کرد: در سال‌های گذشته پس از ارسال و انتخاب آثار برای جانمایی آن‌ها در شهر برنامه‌ریزی می‌شد، اما امسال 14نقطه در شهر انتخاب شده است که عمده این مکان‌ها از لحاظ منظر فضا باز و آزادند؛ موضوعی که تناسب زیادی با هدف‌گذاری ما در ایجاد المان‌های داستان‌محور دارد.
مشارکت بین‌المللی در جشنواره هنری مشهد
یک‌پسر با بیان اینکه از هرجای دنیا به‌جز رژیم اشغالگر صهیونیست هنرمندان می‌توانند در این رویداد بین‌المللی شرکت کنند، تصریح کرد: برای نخستین‌بار بخش بین‌الملل در این جشنواره برنامه‌ریزی شده است. بی‌شک مشارکت حداکثری بهره‌وری بهتری را خواهد داشت.
دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد گفت: در سال‌های گذشته طرح‌هایی داشتیم که روی کاغذ نظرها را جلب کردند، اما در اجرا با مشکلاتی روبه‌رو بودیم. مکرر از کارگاه‌های ساخت این المان‌ها بازدید می‌شود تا بحث کنترل پروژه به‌خوبی طی شود. البته باتوجه‌به اهمیت اجراپذیربودن طرح‌ها، توصیه می‌کنیم افراد در حوزه اجرا نیز گروه‌‌های کاری ایجاد کنند تا آثارشان اجراپذیرتر شود.
تعیین شاخص‌های سفت‌وسخت برای بررسی آثار برگزیده
رئیس اداره هنری شهرداری مشهد در این جلسه با بیان اینکه جشنواره تاریخچه‌ای چندین‌ساله دارد که در دوره جدید بخش بین‌الملل به آن افزوده شده است، گفت: باتوجه‌به سیاست‌های دوره ششم و تأکید بر شعار مشهد، جهان‌شهر برکت و کرامت، به برخی حوزه‌ها وارد شده‌ایم. بهزاد چوپان‌کاره یکی از موضوعات حوزه بین‌الملل را تأکید بر موضوع مشهد شهر جهانی کهن‌سنگ دانست و افزود: بخش دیگر این جشنواره رویداد نوروزگان است که به المان‌های نوروزی می‌‌پردازد. امسال گزیده‌تر از همیشه آثار را بررسی می‌کنیم و در این حوزه 14اثر منتخب برگزیده می‌شوند.
چوپان‌کاره اظهار کرد: امسال به گروه‌های نمایشی مختلف فراخوان داده شده است و این گروه‌های برنامه‌ریزی، در کنار این المان‌ها برنامه خواهند داشت. مدیر اداره هنری شهرداری مشهد با اشاره به نزدیکی میلاد امام‌زمان(عج) و نوروز1401 و همچنین آغاز ماه رمضان در انتهای نوروز، افزود: آذین‌بندی باتوجه‌به کنارهم قراردادن این 3رویداد خواهد بود و از تزیینات شهری می‌توان در دیوارها و همه بخش‌های شهر برای ایجاد فضایی متفاوت استفاده کرد.
وی با اشاره به بخش نقاشی‌های دیواری شهری اضافه کرد: دراین‌زمینه استفاده از دیوارهای بزرگ‌مقیاس برای روایت رویدادهای تاریخی مشهد و دیوارهای کوچک‌مقیاس با نگاه بهره‌گیری از آثار مختلف در استان در نظر گرفته شده است تا بتوانیم با ترکیبی از نقاشی و نقش‌برجسته اتفاق‎های زیبایی روی دیوارهای کوچک شهر ایجاد و فضای هنری متفاوتی در شهر ایجاد کنیم.
چوپان‌کاره تصریح کرد: در سال‌های گذشته بر بزرگ‌نمایی اجسام و بحث آثار نوستالژی تأکید بیشتری شد، اما قرار است در مدیریت شهری مشهد چشم‌اندازه کوتاه‌مدت چهارساله و بلندمدت هشت‌ساله فضای بین‌الملل را درگیر این حوزه کنیم. دراین‌میان، بحث اهمیت جغرافیای محلی برای ما مهم است.
گفت‌وگوی صمیمانه و بیان نظرات و پیشنهادات کارشناسان هنری و فنی از دیگر بخش‌های این نشست بود.

ث

ثبت یک نظر