Skip to main content
اخبار

تحقق توفیق اشاعه معارف اهل‌بیت(ع)، دستاورد جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد است

توسط 20 دی 1400No Comments

به گزارش ستاد رسانه ای جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد، داور بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد به ظرفیت خوب هنرمندان مشهدی اشاره و بر برگزاری مستمر این جشنواره با هدف اشاعه معارف اهل‌بیت(ع) به‌ویژه حضرت رضا(ع) تأکید کرد.

سیدمهدی حجت درباره ضرورت برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره گفت: مهم‌ترین نقطه تمایز این جشنواره با سایر جشنواره‌ها، برگزاری آن در شهر مشهد است. مشهد با بسیاری از شهرهای جهان متفاوت است. نکته مهم اینکه ما احتیاج داریم معارف اهل‌بیت(ع) به‌ویژه امام‌رضا(ع) را در شهر، کشور و جهان برای همه شیعیان مطرح کنیم تا آن‌ها نیز از این برکات بهره‌مند شوند. بنابراین هدف جشنواره اشاعه معارف اهل‌بیت(ع) به‌ویژه امام‌رضا(ع) است. باید به این نکته توجه کنیم که چهره مطرح‌شده امروز کشورمان در جهان مناسب نیست؛ ما آن‌قدر که باید برای نشان‌دادن چهره حقیقی کشورمان تلاش نکرده‌ایم. این جشنواره و جشنواره‌های مشابه در صورتی که دائم برگزار شوند، می‌توانند به معرفی چهره واقعی کشورمان و معارف اهل‌بیت(ع) به جهانیان کمک کنند. البته این جشنواره از گام‌های برداشته‌شده اولیه تلقی می‌شود و هنوز حوزه نفوذ و قدرت انتشار آن کم است، اما آرام‌آرام توسعه می‌یابد و اثر مثبت خودش را خواهد گذاشت.

حجت هنر و دین را معین یکدیگر دانست و توضیح داد: از اتفاقاتی که در جهان افتاده است، می‌توان به دوره بعد از مدرنیته در اروپا اشاره کرد؛ در این دوره فاصله‌ای بین فعالیت‌های هنری و دینی افتاده است، فاصله‌ای که باعث جدایی این دو شده و هنر به‌سمت بی‌دینی و بی‌توجهی به مسائل دینی رفته است. به‌نظر من اولین خلأ و شکافی که باید پر شود، همین است. ما باید فاصله بین این دو را بپوشانیم تا هم دین به هنر کمک کند و هم هنر به اشاعه و طرح ارزش‌های دینی یاری برساند؛ در حقیقت این دو معین همدیگر هستند و می‌توانند یکدیگر را تقویت کنند.

او درباره ضرورت تعامل آثار هنری با مخاطبان در راستای انتقال مفاهیم این‌گونه بیان کرد: در دنیایی که رسانه‌ها بسیار گسترده شده‌اند، سهم اظهارنظر مردم به‌نسبت قبل بیشتر شده است. به‌تبع آن توقع مردم برای فعالیت و مطرح‌کردن نظرهایشان هم افزایش یافته است. امروزه حتی یک نوجوان هم دوست دارد درباره موضوعی اطلاع پیدا کند و نظرش را بگوید. این اتفاق به‌دلیل وسعت ارتباطات افتاده است و نمی‌توان به آن بی‌توجه بود. از سوی دیگر، مفاهیمی که می‌خواهد بین گوینده و دریافت‌کننده تبادل شود، طبیعتا باید بتواند هم آرمان‌های گوینده را منتقل کند و هم در ذهن مخاطب بنشیند. باید راهی پیش بگیریم که هم مفاهیم مدنظر را منتقل کنیم و هم آن مفاهیم مطلوب مخاطب باشد. این معنای واقعی تعامل است؛ یعنی آنچه که من مطرح می‌کنم با آنچه که مخاطبان خواهان آن هستند، انطباق بیشتری داشته باشد. این روزها مشارکت اجتماعی بیشتر مطرح می‌شود. در تفکر اسلامی نیز مردم پایه و اساس همه‌چیز هستند و نظرشان ملاک است. نظام جمهوری اسلامی ایران مردمی است و باید همه‌چیز آن مردمی باشد؛ ولی این مردمی‌بودن به‌معنای تبعیت از خواست عمومی نیست، بلکه آن معارف و مبادی که باید مطرح بشود، باید به زبانی بیان شود که مطلوبیت عام داشته باشد، یعنی با زبان مخاطبان صحبت‌کردن و اجازه مداخله به آن‌ها دادن.

حجت دو شاخص اساسی آثار هنری را صناعت و حکمت بیان کرد و گفت: نخست اینکه هنرمند چه چیزی را می‌خواهد بیان کند؛ هنرمند باید حرفی برای گفتن داشته باشد. دوم اینکه این انتقال مفاهیم به‌نحوی باشد که مخاطبان آن را درک کنند. هنر متشکل از صناعت و حکمت است؛ حکمت یعنی آنچه که قرار است گفته شود و صناعت یعنی نحوه بیان آن. به‌عنوان مثال در همه اشعار حافظ، سعدی و مولانا هم معارف وجود دارد و هم صناعت دل‌نشین و زیبا. همه آثار هنری نیز همین‌گونه هستند.

داور بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد در پایان صحبت‌هایش به ظرفیت خوب معنوی و تاریخی مشهد اشاره کرد و افزود: به‌نظر من آنچه که در مشهد انجام می‌شود، از ظرفیت این شهر کمتر است؛ به این علت که در این شهر سرچشمه‌ای وجود دارد به‌نام امام‌رضا(ع). مشهد پر از معنویت و تاریخ است و هنرمندان مشهدی هم قطعا توان بیشتری دارند که در آینده به نمایش خواهند گذاشت.

سید محمد عطایی

ثبت یک نظر