Skip to main content
اخبار

مشهدالرضا(ع) الگوی شهرهای کشور در حوزه هنر شهری است

توسط 22 آذر 140025 آذر 1400No Comments

به گزارش ستاد رسانه‎ای جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد، سید نظام‌الدین امامی فر عضو هیئت علمی دانشکده هنر  دانشگاه شاهد دیگر داور بخش بین الملل جشنواره است. او در کارنامه خود سابقه  معاونت پژوهشی و مدیر گروهی ارتباط تصویری دانشکده هنر دانشگاه شاهد، دبیری بخش هنر جدید دوره چهاردهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر تهران ۱۴۰۰، ریاست انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران و عضویت پیوسته انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران را دارد.

این داور بخش بین الملل جشنواره که بیشتر  فعالیت‌های خود را معطوف به زمینه هنر جدید، هنر نوری و طراحی گرافیک محیطی کرده است با اشاره به خاص بودن این دوره از جشنواره گفت: جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد رویداد بسیار حرفه‌ای است که قرار است به میزبانی شهر مشهد انجام شود. این دوره جشنواره استثنائی است و استثنائی بودن این رویداد به خاطر شیوه‌های انتخاب آثار و روش‌های جدید تعاملی است که قرار است از آن‌ها استفاده شود.

امامی فر افزود: پاویون اتفاق جدیدی است. مخاطب بجای اینکه یک اثر هنری و حجمی را به عنوان اثری دست نیافتنی و صرفاً تماشایی ببیند، می‌تواند با آن ارتباط برقرار بکند و یا از میان آن رد بشود. بدین طریق مخاطب به تعامل با اثر هنری دعوت می‌شود و این اتفاق جدیدی است. معمولاً نمونه این اتفاقات تنها در نمایشگاه‌های هنر جدید دیده می‌شود. این رویداد می‌تواند بسیار موفق باشد. استفاده از فضاهای جدید اگر در میان مردم جای باز کند، با توجه به اتفاقات جدید تکنولوژی و خواست مردم مبنی بر فضاهای باز نشاط آور و جذاب، قطعاً موفق خواهد بود.

وی مشهد و شهرداری آن را در رویدادهای هنری پیشگام دانست و بیان کرد: شهر مشهد و شهرداری آن همیشه پیشگام یکسری از حرکات هنری و تأثیرگذار بوده است. در این دوره نیز امیدواریم بتوانیم با این شیوه انتخاب و کارهایی که انجام می‌شوند، ذائقه‌های مخاطبان را نسبت به گرافیک محیطی آشنا کنیم. گرافیک محیطی که با زندگی انسان‌ها، روح انسان‌ها و فضای فکری جدیدشان سرو کار دارد. برخی از فضاهای نشاط آوری که می‌تواند در زندگی شهری تأثیرگذار باشد به نوعی استفاده از دیدگاه‌ها و خواستگاه‌های مردم است که ما باید به عنوان هنرمندان نسل جدید به آن‌ها توجه کنیم.

امامی فر افزود: به نظر می‌رسد در این رویداد شاهد همکاری هنرمندانی در بخش‌های مختلف معماری، طراحی و هنرهای شهری باشیم. آثاری که آمیخته‌ای از نقاشی، گرافیک، معماری و دیگر هنرها است. شاید به نوعی شاهد کنش‌های جدید شهری باشیم که بتواند الگوی دیگر شهرهای کشور باشد. گرافیک محیطی برای مردم است و باید نیازهای جامعه امروزی را دید، البته با ذکر هویت شهری و فضاهایی که بتواند مطالبات فضای فکری مردم را بالاتر ببرد و ارتقا بدهد.

شایان ذکر است که علاقمندان به شرکت در بخش بین الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد می توانند آثار خود را تا ۳ دی ۱۴۰۰ به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند و برای کسب ۲۵ هزار دلار جایزه نقدی در رتبه های مختلف به رقابت بپردازند.

ثبت یک نظر