Skip to main content
اخبار

برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای بهار استثنایی 1401

توسط 21 آذر 1400No Comments

به گزارش ستاد رسانه‎ای جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد، «تاکید مدیریت شهری بر کیفیت محصولات، فرح‌بخشی، خانواده‌محوری، نشاط‌آوری و تعاملی‌بودن آثار اکران‌شده در نوروز 1401 است.» این جمله بخشی از سخنان شهردار مشهد در جلسه هماهنگی بین معاونان شهرداری و متولیان جشنواره بین‌المللی هنری‌های شهری مشهد و و ارائه گزارش از فرآیند برگزاری و اقدامات صورت‌گرفته در این جشنواره بین‌المللی بود. عبدا… ارجائی، شهردار مشهد، در این نشست با بیان اینکه باید به مفاهیم مرتبط با حضرت ولی‌عصر(عج) در بخش گل‌آرایی و المان‌های شهری توجه شود، افزود: امسال به‌دلیل هم‌زمانی نیمه شعبان و عید نوروز، بهاری استثنایی را در پیش داریم. این هم‌زمانی بهار طبیعت و میلاد امام زمان(عج) باید بهانه‌ای باشد تا شهر را غرق در شادی و نور کنیم. وی با بیان اینکه انتظار بیشترین تعامل مردمی را در آثار داریم، افزود: باید از عناصر محرک و ایجادکننده انگیزه برای ارتباط‌گیری مردم با المان نوروزی استفاده شود.

این جشنواره یکی از برنامه‌های مهم شهرداری مشهد است

شهردار مشهد با اشاره به اینکه جشنواره هنرهای شهری مشهد پروژه شهرداری است، گفت: نهایت هماهنگی، تعامل و کارسازی در این زمینه مورد انتظار است و همه بخش‌های شهرداری باید پای کار بیایند تا بهاری متفاوت داشته باشیم. همه معاونت‌ها در اجرای هرچه بهتر این جشنواره باید اهتمام جدی داشته باشند، زیرا این جشنواره از برنامه‌های اصلی شهرداری مشهد است. ارجائی تصریح کرد: برنامه‌های نوروز 1401 آغاز برنامه‌های اجرایی طراحی‌شده در دوره ششم مدیریت شهری است. بنابراین رویکرد ما باید در این زمینه مشخص باشد، زیرا این برنامه اولین پیامی است که مدیریت شهری مشهد به مردم می‌دهد.

المان‌ها باید مرتبط با هویت مشهدالرضا(ع) باشند

شهردار مشهد با تاکید بر اینکه همه المان‌ها باید رابطه‌ای مشخص با هویت شهر داشته باشند، ادامه داد: المانی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به هویت شهر نمی‌پردازد، المان مشهدالرضا(ع) نیست. وی اضافه کرد: پیوست رسانه‌ای قوی ملی و بین‌المللی مورد نیاز است. در این باره شهرآرا با تمام قوا به این موضوع وارد شود و این جشنواره را پروژه خودش بداند. روابط عمومی شهرداری نیز در صورت نیاز کمک‌کننده شهرآرا در این مسیر خواهد بود.

تاکید بر ایجاد پیوست رسانه‌ای برای آثار برگزیده جشنواره

ارجائی با بیان اینکه انتظار بازدید میلیونی از آثار و محصولات اکران‌شده در بهار 1401 را داریم، اظهار کرد: باید به ایجاد فرآیند و ابزار دقیق برای داوری آثار در بخش‌های مختلف جشنواره توجه شود و همچنین اطلاع‌رسانی اقدامات این جشنواره برای چهره‌های خاص کشوری در دستورکار قرار گیرد.

وی با اشاره به بازتاب ملی تجهیز پارک‌ها برای معلولان افزود: اقدام موثر که با هزینه حدود 9 میلیارد تومان اجرا شد، به‌دلیل وجود پیوست رسانه‌ای، بازتاب ملی ویژه داشت. به همین منظور انتظار بازخورد چندین‌برابری برای آثار اکران‌شده در شهر را داریم.

کارکردن با پول‌پاشی هنر نیست

شهردار مشهد توزیع متوازن آثار و المان‌ها در مناطق مختلف شهری را مهم دانست و گفت: اجرای پاویون‌ها در مناطق مختلف شهر باید متناسب با فرهنگ هر قسمت شهر اجرا شود. وی با بیان اینکه اسراف در این زمینه پذیرفتنی نیست و یکی از مشکلات ما در پروژه‌های عمرانی در شهر هزینه تمام‌شده زیاد آن‌ها بود، تاکید کرد: کارکردن با پول‌پاشی هنر نیست، هنر این است که با پول کم بیشترین بهره و اثربخشی را در شهر داشته باشیم. افزایش کیفیت آثار خوب است، اما با ولخرجی نمی‌خواهیم کار را پیش ببریم. بنابراین هزینه تمام‌شده پروژه‌ها باید کاسته شود.

اجرای تورهای شهری در نوروز 1401

ارجائی با تاکید بر برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای تورهای بازدید با همکاری بخش خصوصی، تصریح کرد: به دفاتر گردشگری در این زمینه مجوز می‌دهیم و باید تمهیدات لازم برای اجرای تورهای شهری و بازدید از این المان‌ها و پاویون‌ها فراهم شود. وی ادامه داد: تامین نیروی انسانی در زمینه حفاظت از آثار، راهنمایی و افزایش تعامل شهروندان با آثار موضوعی ضروری است که باید به آن اهتمام ورزید تا آسیبی به المان‌ها نرسد.

استفاده از امکانات شهرداری در المان‌های شهری

شهردار مشهد با اشاره به اینکه به‌تازگی طرحی با تعریف پیوندی بین کرونا و اتوبوس در شهرداری مشهد اجرا شد که به الگوی ملی و سفیر سلامت تبدیل شد، اضافه کرد: از امکانات شهرداری در المان‌ها استفاده کنید. باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که دست‌کم 12 اتوبوس متفاوت و طراحی‌شده در بهار داشته باشیم؛ یعنی المان شهری داشته باشیم که اتوبوس، تاکسی، درختان، پل هوایی، ایستگاه اتوبوس، قطارشهری و دیگر فضاهای شهری محور آن باشد.

وی با تاکید بر زیباسازی پل‌های عابرپیاده در شهر گفت: اینکه در سال‌های گذشته به دوسه رنگ برای رنگ‌آمیزی شهری بسنده شده است، جای بازنگری دارد. باید از رنگ‌های شاد بیشتری در رنگ‌آمیزی شهری استفاده شود تا پل‌ها و فضاهای شهری زیبا و نشاط‌آور شود؛ اتفاقی که در خیلی از کشورهای دنیا اجرا شده است.

زیباسازی ورودی شهر در دستورکار شهرداری

ارجائی با بیان اینکه ورودی‌های شهر در فضاسازی شهری در بهار 1401 اهمیت دارد و پیشانی شهر محسوب می‌شود، تصریح کرد: امسال براساس پیش‌بینی‌ها حضور مسافر در شهر مشهد همه را غافل‌گیر می‌کند، پس باید در زیباسازی ورودی‌های شهر اهتمام جدی داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه مسافرانی که با هواپیما به مشهد وارد یا از آن خارج می‌شوند، باید با المانی مناسب روبه‌رو شوند و در این حوزه اقدامات خوبی می‌توان انجام داد، افزود: حجم مسافرانی که از طریق راه‌آهن وارد شهر می‌شوند، بسیار زیاد است، باید در مسیر قطار و ورود زائر از این طریق نیز اتفاق مناسبی رقم بخورد.

بازخورد مناسب فراخوان جشنواره نویدبخش ارائه آثار باکیفیت است

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد نیز در این نشست با ارائه گزارشی از برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های دو ماه گذشته دبیرخانه این جشنواره گفت: در گام نخست تدوین فراخوان و برنامه‌ریزی فرآیند اجرایی جشنواره در دستورکار قرار گرفت و پس از آن در گام بعدی برنامه‌ریزی برای انتشار گسترده فراخوان انجام شد و افتتاحیه این جشنواره با لطف و نگاه ویژه شهردار مشهد تاریخ‌ساز شد.

مهدی یک‌پسر با اشاره بخش بین‌المللی این جشنواره افزود: در یک ماه گذشته بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره به اطلاع‌رسانی این بخش از جشنواره معطوف بوده است و در این زمینه با بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی با استقبال خوب هنرمندان روبه‌رو شدیم. در این میان، صدای جشنواره به گوش بسیاری از هنرمندان رسیده است و هم‌اکنون به‌صورت روزانه با این افراد در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: با ارتباط‌گیری با 70 رایزن فرهنگی و انتشار اخبار جشنواره در سایت‌های خارجی‌زبان، احتمال حضور شرکت‌کنندگان بین‌المللی در این جشنواره وجود دارد؛ اما شاید محدودیت‌های زمانی زمینه حضور این افراد را با مشکلاتی روبه‌رو کند.

یک‌پسر تصریح کرد: تاکنون دو میلیون بازدید از تبلیغات جشنواره در فضای مجازی و ۷/۷میلیون بازدید از بنرهای فراخوان در سایت‌های مختلف داشته‌ایم.

دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد با اشاره به اینکه 14 نقطه شهری در 13 منطقه برای اجرای پاویون‌ها و 21 محل برای اکران یادمان‌ها در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در بهار 1401 قرار است 39 سوژه ترکیبی از سوژه‌های پیرامون حضرت رضا(ع) و هویت مشهدالرضا(ع) در شهر اجرا شود.

وی تعاملی‌بودن آثار و تبدیل ارائه موضوعات به سوژه‌های ریشه‌دار را از تفاوت‌های این جشنواره با سال‌های قبل دانست و افزود: براساس پیش‌بینی دبیرخانه جشنواره، 10دی‌ماه که روز پیشنهادی اعضای شورای شهر برای نام‌گذاری روز ملی مشهد است، فرآیند داوری به پایان می‌رسد و علاوه بر اعلام نتایج نهایی داوری‌ها در نشست خبری با حضور شهردار مشهد، آثار برگزیده رونمایی می‌شود. یک‌پسر تصریح کرد: پس از این تاریخ وارد مرحله اجرایی جشنواره و ساخت المان‌ها می‌شویم و براساس برنامه‌ریزی مدیریت شهری از 25اسفندماه اکران عمومی این المان‌های شهری آغاز خواهد شد.

ثبت یک نظر