Skip to main content
اخبار

توجه به عنصر «زیبایی»، نیاز امروز فضاسازی شهری است

توسط 25 آذر 1400No Comments

به گزارش ستاد رسانه‌ای جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد، استاد «عبدالحمید قدیریان»، داور بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد و برنده سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین طراح صحنه و لباس از جشنواره فجر، اظهار کرد: مقوله «زیبایی» مهم‌ترین موضوعی است که در جشنواره هنرهای شهری باید به آن پرداخته شود. نیاز امروز فضاسازی شهری ما در کشور این است که هنرمندان به هماهنگی میان مفهوم و فرم به‌عنوان یکی از مبانی اساسی زیبایی به‌شکل ویژه توجه کنند، زیرا هر چقدر فرم با مفهوم بیشتر عجیبن باشد، آثار از نظر پایه‌های استاتیک زیبایی‌شناسی قابل اعتناتر می‌شوند.

 

وی افزود: درک عمیق مفهوم، از عناصری است که به هنرمند کمک می‌کند نخست به درک درستی از معنا برسد و دوم با ذهنیت بازتر به طراحی قالب بپردازد و با بیان احساسات در بحث معماری و رنگ تا همه جوانب دیگر هنر، بر تأثیرگذاری بیشتر اثرش بیفزاید.

 

داور بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی جشنواره چهاردهم به‌درستی تشخیص داد که باید میان بخش داخلی و خارجی جشنواره تفکیک ساختاری وجود داشته باشد و این تدبیر شایسته تقدیر است، زیرا از اساس، تفکیک‌کردن بخش‌های داخلی و بین‌المللی جشنواره باعث می‌شود هیچ‌کدام از آثار هنری تحت‌تأثیر یکدیگر قرار نگیرند.

وی ادامه داد: بخش خارجی در هر جشنواره بزرگ 2ماهیت عمده دارد؛ نخست اینکه به ایجاد یک ارتباط هنری در مقیاس بین‌المللی منجر می‌شود که در سایه آن، انتقال تجربه هنرمندان خارجی به هنرمندان داخلی نیز تحقق‌پذیر است، دوم اینکه جشنواره به عرصه‌ای برای رقابتی سالم میان آثار تبدیل می‌شود که به برکت آن، هم هنرمندان داخلی از پیشرفت همتایان غیرایرانی‌شان الگو می‌گیرند و هم خارجی‌ها به درک روشنی از تعالی فرهنگی جامعه هنرمندان ایران می‌رسند.

 

استاد قدیریان تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد که جامعه هنری کشور باید این موضوع را باور کند که ما به‌سمت تحقق تمدن ایرانی‌اسلامی در حرکتیم و گستردگی کنونی ایران اسلامی نه از منظر جغرافیایی، بلکه از نظر هویتی، چنین اقتضا می‌کند که ما با اطرافیانمان ارتباط سازنده برقرار کنیم. دراین‌باره، باید نگاه تمدنی داشت و اگر هنرمندی پیدا شود که ملت‌های مسلمان هم‌جوار را بیگانه قلمداد می‌کند، باید دست از ذهنیت بسته‌اش بردارد، زیرا هرکس که ما را دوست خودش می‌داند و دل در گرو حب اهل‌بیت(ع) دارد، باید فرهنگ ایران را پشتوانه معرفتی خودش بداند.

 

داور بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد در انتها ابراز امیدواری کرد: امروزه زیرساخت‌های لازم برای صدور تمدن نوین اسلامی به جهان فراهم شده و طرح مفاهیم محوری چهاردهمین جشنواره هنرهای شهری مشهد با «برکت» و «کرامت»، این ظرفیت را در دوره چهاردهم جشنواره به وجود آورده است که ماهیت بین‌المللی آن اولین‌بار به‌طور رسمی مطرح شود. بنابراین، نگرش‌های ما باید وسعت یابد و امید است که جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد بتواند الگوی درخور اتکایی برای جامعه هنری کشور باشد تا تفکرهای بسته جای خودشان را به نگرش‌های جهانی و فراملیتی بدهند و در سایه آن، مرزهای عرصه فرهنگی ما از حدود و ثغور جغرافیایی‌مان فراتر برود.

 

شایان ذکر است که علاقه‌مندان به شرکت در بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد می‌توانند آثارشان را تا ۳دی۱۴۰۰ به دبیرخانه جشنواره بفرستند و برای کسب ۲۵هزار دلار جایزه نقدی در رتبه‌های مختلف رقابت کنند.

ثبت یک نظر