Skip to main content
اخبار

«جریان سازی هنری»، راهبرد چهاردهمین جشنواره هنرهای شهری مشهد

توسط 9 آذر 1400No Comments

به‌گزارش ستاد رسانه‎ای چهاردهمین جشنواره هنرهای شهری مشهد، «مهدی یک‌پسر»، دبیر این جشنواره، در دیدار با جمعی از هنرمندان تهرانی که ظهر امروز در محل عمارت گود تهران و با حضور استاد «طاهر شیخ‌الحکمایی»، داور بخش بین‌الملل جشنواره چهاردهم، برگزار شده بود، ضمن بررسی بلندمدت این جشنواره اظهار کرد: شهروندان مشهدی در سال‌های گذشته کمابیش با پویش‌های استقبال از بهار شهرداری مشهد آشنا هستند، اما کسانی هم که دنبال‌کننده این رویدادها هستند، بر این موضوع واقف‌اند که این پویش‌ها به‌تدریج فرم هنری و تخصصی به خودشان گرفتند. در این گذار زمانی، شاهدیم که جشنواره نوروزی در مشهد از حالت فانتزی خارج شد و با ورود کارگروه‌های نخبگانی متشکل از هنرمندان، رنگ‌وبوی تخصصی به خود می‌گرفت تا جایی که امروزه اساسا طرح‌های صرفا فانتزی جایشان را به یادمان‌های مفهومی و هنری داده‌اند و جشنواره هنرهای شهری مشهد به‌عنوان یک رویداد مهم تخصصی در حوزه هنر محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته، رویکرد اصلی جشنواره مشتمل بر چهار بخش «المان‌ها» با طراحی و ساخت هنرمندانه این احجام بزرگ و نصب آنان در میادین و قسمت‌های مختلف شهر، «آذین‌بندی» با ساخت عناصر تزیینی و الصاق آن به مبلمان شهری، «دیوارنگاری» با پردازش هنرمندانه دیواره‌ها و بخش «نمایش‌های خیابانی» با رویکرد تقویت گروه‌های تئاتر خیابانی بود، اما تغییر و توسعه اصلی جشنواره هنرهای شهری مشهد امسال در راستای کیفی‌سازی پیشرفت داشته است و به‌دنبال حمایت از طرح‌های تخصصی هنری هستیم.

«کیفی‌سازی یادمان‌ها» ویژگی ممتاز جشنواره چهاردهم است

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای شهری مشهد خاطرنشان کرد: در این جشنواره ما از هنرمندان رزومه درخواست کرده‌ایم تا با گزینش شایسته‌ترین افراد و براساس سفارشی که به هنرمندان ابلاغ می‌شود، داوری‌ کنیم. همچنین، در نظر داریم همه برنامه‌ها به‌صورت تعاملی انجام شود؛ به این معنا که اگر به‌عنوان مثال در سال‌های گذشته شاهد افتراق بخش المان شهری از بخش نمایش‌های خیابانی بودیم، در جشنواره چهاردهم بتوانیم گروه‌های تئاتر خیابانی را به‌سمتی هدایت کنیم که در محل نصب یک المان، روایتگر داستانی مربوط به همان یادمان باشند و این میان بخش‌های مختلف هم‌بستگی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در جشنواره‌های گذشته گاهی شاهد بوده‌ایم که پس از انتخاب طرح یک هنرمند به‌عنوان اثر برگزیده، کمیته فنی جشنواره برای نصب اثر آن را در محیط شهری جانمایی می‌کرد، اما در جشنواره چهاردهم این موضوع به‌گونه‌ای مدیریت شده است که همه نقاط مدنظر ما از قبل به هنرمندان ابلاغ می‌شود. همچنین، ضمن ارائه اطلاعات دقیق درباره موقعیت، کارگروه‌های هنری می‌توانند طرح‌هایشان را به‌شکل اختصاصی برای همان نقطه ارائه کنند که این موضوع به‌ویژه در بخش پاویون‌های شهری می‌تواند بسیار مؤثر باشد و بر کیفیت کار بیفزاید.

یک‌پسر تصریح کرد: پاویون‌های ما طرحی حجمی و دارای مفهوم و پیام است، اما هرکدام در درون خودش نیز باید روایتگر یک داستان و انتقال‌دهنده یک معنی باشد که مضامین مدنظر دبیرخانه جشنواره چهاردهم در این بخش نیز از سرفصل‌های مرتبط با امام‌رضا(ع) و فرهنگ رضوی گرفته تا موضوعات مربوط به حکیم ابوالقاسم فردوسی و حماسه‌های شاهنامه و از فرهنگ نوروز تا هنر ایرانی اسلامی گسترده شده است. بنابراین، شاهد تنوع وسیع و گستردگی مقبولی در این عرصه هستیم.

وی تأکید کرد: فشردگی برنامه‌ها در چهاردهمین جشنواره هنرهای شهری مشهد به این دلیل است که در 13 دوره گذشته، فضای فرهنگی مجاوران و زائران مشهدالرضا(ع) به‌سمتی سوق پیدا کرده است که همگان در ایام نزدیک به عید نوروز، انتظار وقوع یک رویداد ویژه و متفاوت را دارند، بنابراین، برای مدیریت این نیاز شهروندان، ستاد اجرایی جشنواره همه تلاشش را برای پاسخ‌گویی مناسب، فاخر و شایسته به کار گرفته است.

نخبه‌پروری در اولویت ستاد اجرایی جشنواره هنرهای شهری مشهد

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای شهری مشهد ضمن برشمردن جمعی از هیئت‌داوران این جشنواره گفت: دکتر «سیدمهدی حجت» در حوزه معماری، استاد «طاهر شیخ‌الحکمایی» در حوزه مجسمه‌سازی، استاد «سید نظام‌الدین امامی‌فر» در حوزه هنرهای محیطی، استاد «عبدالحمید قدیریان» در حوزه طراحی صحنه و لباس، خانم دکتر «عفت سادات افضل طوسی» از دانشگاه هنر الزهرا(س) در حوزه طراحی و گرافیک، دکتر «علیرضا شیخی» رئیس دانشکده هنرهای کاربردی دانشکده هنر و استاد «مجتبی موسوی» از استادان مشاور سرشناس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در جمع هیئت‌داوران و استادان جشنواره هنرهای شهری مشهد حضور دارند و گردآمدن این جمع نخبگانی حامل یک پیام مهم است و نشان می‌دهد که برای ستاد اجرایی جشنواره چهاردهم، نخبه‌پروری به‌عنوان یک راهبرد اساسی تلقی می‌شود.
وی ابراز کرد: پوسترهای سه‌گانه و محوری جشنواره به‌گونه‌ای طراحی و چاپ شده‌اند که قامت کلی کار، محتوا و مباحث فنی را به هنرمندان متقاضی شرکت در جشنواره ارائه می‌کند و پس از پایان مهلت قانونی برای دریافت آثار که تا سوم دی‌ماه تعیین شده است، داوری‌ها انجام خواهد شد.

یک‌پسر متذکر شد: 450 میلیون تومان بودجه برای ساخت المان‌های برگزیده در نظر گرفته شده است. همچنین، به‌عنوان حقوق معنوی اثر تا سقف 50 میلیون تومان به هنرمندان برگزیده اعطا خواهد شد. 27 اسفند امسال نیز که مصادف با نیمه شعبان و سالروز ولادت منجی عالم بشریت خواهد بود، آثار در مشهد رونمایی می‌شود و داوری مردمی انجام خواهد شد.
وی ابراز کرد: بودجه جوایز آثار برگزیده جمعا 25 هزار دلار ارزش خواهد داشت و بر این اساس، نفر اول 10 هزار دلار، نفر دوم 6 هزار دلار، نفر سوم 4 هزار دلار و اثر برگزیده مردمی هم 5 هزار دلار به‌همراه لوح تقدیر شهردار محترم مشهد و به‌عنوان جایزه دریافت خواهد کرد.

«جریان‌سازی هنری» راهبرد چهاردهمین جشنواره هنرهای شهری مشهد

دبیر چهاردهمین جشنواره هنرهای شهری مشهد با تأکید بر ضرورت برگزاری محافل هم‌فکری و جلسات هم‎اندیشی با هنرمندان و استادان دانشگاه‎ها اظهار کرد: متأسفانه در سال‎های گذشته با وجود پیشرفت‎های چشمگیری که در عرصه هنر روی داده است، هنوز در عرصه پاویون‎های شهری با مشکل جدی روبه‌رو هستیم و اوضاع به‌گونه‎ای است که عقب‎ماندگی در همین حوزه به‌سبب اهمیت فزاینده آن، پیشرفت‎های دیگر را هم تحت‎تأثیر قرار داده است.

وی افزود: یکی از چالش‎های موجود، نبود الگوی عملی است، زیرا رویدادهای مثبتی هم که تاکنون در این عرصه به‎صورت محدود انجام شده، پراکنده بوده و محجور مانده است. بنابراین، مؤثرترین اقدام در حوزه آموزش طراحی و ساخت پاویون‎های شهری این است که همه جلسات علنی برگزار شود و تبلیغات مناسب دراین‌باره صورت بگیرد.
یک‌پسر در این نشست خاطرنشان کرد: در جشنواره چهاردهم سعی شده است تا حد زیادی در هزینه‎های اجرایی صرفه‎جویی شود و در عوض، بودجه جشنواره در اختیار هنرمندان و کارگروه‎های نخبگانی قرار بگیرد تا به‎صورت هدفمند، در حوزه هنر شهری جریان‎سازی شود. ما امیدواریم که در سایه تلاش‎های شبانه‎روزی ستاد اجرایی و دبیرخانه رسانه‎ای، این پروژه در مشهدمقدس با موفقیت به سرانجام برسد و به فضل خدا بتوانیم کمبودهای موجود در عرصه پاویون‎های شهری را رفع و مشهدالرضا(ع) را به‎عنوان یک الگوی طراحی هنری شهری به بقیه کلان‌شهرهای کشور معرفی کنیم.

وی ادامه داد: حقیقت آن است که از دید ما طرح ارائه‌شده به‌مثابه یک کودک نیازمند نگهداری، رسیدگی و پرورش است؛ به‌طوری‌که علاوه بر رسیدگی‌های فنی و پردازش اثر از نظر معماری و هنری، به هنرمند نیز سفارش خواهد شد که پس از گذشت زمان از نصب اثر، برای فضای پیرامونی آن هم اعمال نظر کند و اگر نیاز بود، در این فضاسازی محیطی نیز تغییراتی ایجاد شود تا بر تأثیرگذاری اثر بیفزاید.

ثبت یک نظر