Skip to main content
اخبار

جشنواره هنرهای شهری مشهد یک گام رو به جلو در عرصه هنر شهری است

توسط 26 آذر 140029 آذر 1400No Comments

به‌گزارش ستاد رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد، استاد «سیدمجتبی موسوی»، داور بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد، با اشاره به اینکه ظرفیت گردشگری مشهد به‌عنوان یک کلان‌شهر می‌تواند برای بهبود چهره این شهر استفاده شود، اظهار کرد: مشهد به‌عنوان یک کلان‌شهر و با اتکا به جمعیت ساکنش شامل مجاوران امام‌رضا(ع) و البته جمعیت شناوری که شامل زائران حرم رضوی هستند، ظرفیتی بالقوه دارد تا در عرصه هنرهای شهری به‌عنوان یک قطب پیشتاز در کشور و حتی در عرصه بین‌المللی مطرح باشد.

 

وی افزود: مشهدالرضا(ع) در ایام نوروز با جمعیت زیادی از بازدیدکنندگان و گردشگران روبه‌روست. بنابراین، در مقوله ارائه آثار هنری باید به مشهد از 2جنبه نگاه کرد؛ نخست از موضع شهرسازی که به‌دلیل شاکله معماری مناسب در این شهر می‌توان از فضاسازی‌های دائمی استفاده کرد و دوم از جنبه جمعیت زیاد ساکنان و البته خیل گردشگرانی که به نیت زیارت بارگاه منور امام‌رضا(ع) به این شهر مشرف می‌شوند که می‌توان از آثار کوتاه‌مدت ویژه ایام زائرپذیر همچون نوروز استفاده کرد.

 

داور بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد خاطرنشان کرد: آثاری که عمر کوتاه‌مدت‌تری دارند، علاوه بر جمعیت ساکن مشهد می‌توانند بر زائران حریم رضوی متمرکز باشند تا تصویری بانشاط‌تر از مشهدالرضا(ع) در پیش چشم زوار امام‌هشتم(ع) ترسیم کنند.

 

وی ادامه داد: در این مقوله هرگز نباید افراط کنیم و نباید اجازه داد که توجه به آثار نوروزی، ساخت و نصب آثار دائمی را تحت‌تأثیر قرار دهد، زیرا بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد، بخشی نسبتا تازه و نوآورانه است. بنابراین، بیش از همه باید به این توجه کرد که کار این جشنواره به‌عنوان یک اتفاق بین‌رشته‌ای که فراتر از یک جنبه خاص از هنر است، همه جامعه هنرمندان را با خود همراه کند و آثار مختلف در هر دو بخش نوروزی و دائمی، فرصت شکوفایی و دیده‌شدن داشته باشند.

 

موسوی تصریح کرد: استانداردهای عقلانی و کارشناسی‌شده‌ای در جشنواره تعریف شده است و تلاش‌ها بر این بوده است که آثاری برگزیده شوند که به ارزش‌های محیطی بیفزایند، بخشی جدایی‌ناپذیر از پیرامون خود باشند و به بهبود و ارتقای هنر شهری کمک کنند؛ زیرا جشنواره چهاردهم مشهد اساسا یک گام رو به جلو در عرصه هنر شهری و فرصتی بسیار مناسب است تا هنرمندان آثارشان را در پیش چشم عموم مردم قرار دهند و بی‌واسطه از نظر آن‌ها آگاه  شوند.

 

شایان ذکر است که علاقمندان به شرکت در بخش بین الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد می توانند آثار خود را تا ۳ دی ۱۴۰۰ به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند و برای کسب ۲۵ هزار دلار جایزه نقدی در رتبه های مختلف به رقابت بپردازند.

ثبت یک نظر