Skip to main content
اخبار

مردم می توانند با «سقاخانه» ارتباط بگیرند

توسط 5 فروردین 14018 فروردین 1401No Comments

سجاد جهانشاهی، خالق اثر «سقاخانه»، درباره طرحش در چهاردهمین جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد گفت: مصرع «آب سقا‌خانه‌اش چون ساغر دردانه است»، عنوانی است که برای این اثر در ‌نظر گرفته شده و محل اجرای آن ورودی باغ‌ملی مشهد است.

او افزود: این طرح برداشتی به‌روزشده از سقاخانه حرم‌مطهر امام‌رضا(ع) است که در دو جبهه طراحی شده است؛ یک جبهه آن آب را نمایش می‌دهد و نمایی از پنجره فولاد دارد و جبهه دیگر اثر موضوعی در گذشته را نشان می‌دهد که مانند روشن‌کردن شمع در سقاخانه‌ها وجود داشته است. همه ‌این‌ها به‌صورت مدرن در آمده و با بازی با نور و آب با کاربر تعامل برقرار می‌کند.

جهانشاهی بیان کرد: من و آذین بهرام‌پوری و حامد نوروزی گروهی سه‌نفره هستیم که هر سه ما در دانشگاه تدریس می‌کنیم و در زمینه معماری و شهرسازی فعالیت می‌کنیم. همچنین، در مسابقات متعدد شرکت کرده‌ و رتبه‌های مختلفی کسب کرده‌ایم که ازجمله آن‌ها می‌توانم به «سردر دانشگاه شیراز»، «میدان حرا» در بندر خمیر، «مدرسه فهمان» در سیستان‌وبلوچستان و چند دوره جایزه مسابقه معماری «میرمیران» اشاره کنم.

جشنواره بین‌المللی باید بیشتر دیده شود

این کارشناس معماری نحوه آشنایی با این جشنواره را از طریق معرفی دبیرخانه بیان کرد و گفت: این جشنواره در برنامه‌ای که حوزه هنری تهران برای ما تدارک دیده بود، به ما معرفی شد. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، متوجه این رویداد نمی‌شدیم و باتوجه‌به اینکه جشنواره بین‌المللی است، بهتر بود که بیشتر دیده شود.

او گستردگی موضوعات جشنواره را خوب دانست و بیان کرد: سقا‌خانه، نقاره‌خانه، کاسب حبیب خدا، سنگ‌های زینتی و شاهنامه ازجمله عناوین خلق اثر در این جشنواره بود و در آن به همه موضوعات مرتبط با مشهد پرداخته شده است.

جهانشاهی با بیان اینکه امسال اولین سالی است که موضوع پاویون‌ها برگزار شده و اتفاقی مثبت است، تصریح کرد: بحث تعامل با مردم در این پاویون‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد و توجه بیشتری به آن‌ها خواهد شد. همچنین، به‌دلیل اینکه حدود سیزده سال از برگزاری این جشنواره می‌گذرد، می‌تواند نقطه عطفی برای اتفاقات جدید در دیگر شهرها باشد.

این استاد دانشگاه جایگاه هنر تعاملی در ایران را ضعیف قلمداد کرد و افزود: ما در هنر شهری تعامل کمی با کاربر برقرار می‌کنیم و بیشتر یادمان‌هایی داریم که شامل موضوعاتی مانند یاد‌بود هستند.

هنر فاخر و معنا‌گرا منافاتی با یکدیگر ندارند

او در پاسخ به اینکه مردم بیشتر هنر فاخر را ترجیح می‌دهند یا هنر معناگرا، مطرح کرد: این دو هنر منافات زیادی با یکدیگر ندارند، بلکه می‌توانند یکدیگر را پوشش بدهند؛ اما مردم ایران هنر فاخر را بیشتر می‌پسندند و ارتباط بهتری با آن برقرار می‌کنند که در طول تاریخ نیز همین‌گونه بوده است.

جهانشاهی در ادامه ابراز کرد: با‌توجه‌به اینکه مشهد مرکز خراسان و این استان از لحاظ فرهنگی، مذهبی و حماسی شاخص بوده است، اثری که می‌خواهد برای این شهر ساخته شود، باید همه این موارد را با یکدیگر ببیند و همه این وجهه‌ها را با یکدیگر نشان دهد.

این کارشناس معماری با اشاره به اینکه مشهد در مبحث هنر‌های شهری پیشروست، اظهار کرد: از اینکه مهمان مردم مشهد هستیم، بسیار خوش‌حالیم و امیدواریم که بتوانیم در کنار امام‌رضا‌(ع) اثر مقبولی ارائه کنیم. ازاین‌رو، از مردم دعوت می‌کنیم دیدگاه ما را باتوجه‌به موضوعی که از گذشته در شهر‌های ایران سابقه داشته است، ببیند.

او ابراز کرد: من و گروهم گرایش زیادی به مبحث هنر‌های شهری داریم؛ زیرا فکر می‌کنیم چیزی که در شهر اتفاق می‌افتد، بسیار متفاوت از طراحی یک بنای مسکونی است. به همین دلیل، علاقه دارم اثری از خودم به‌عنوان میراث به‌جا بگذارم‌ تا مردم سال‌ها با آن ارتباط برقرار کنند و بتوانند آن را گسترش دهند و با آن زندگی کنند.

سجاد جهانشاهی در پایان ابراز کرد: سقاخانه همیشه در شهرهای ایران وجود داشته و ارتباط نزدیکی با افراد برقرار کرده است؛ موضوعی است که خود مردم آن را بنا می‌کردند، در آن مکان رازو‌نیاز می‌کردند و از آن حاجت می‌گرفتند. این مکان در محله‌ها مرکزی برای حضور مردم بوده است که ما سعی کردیم نگاهی جدید به آن داشته باشیم.

 

ثبت یک نظر