Skip to main content
اخبار

اجرای پاویون «ضامن آهو» در جوار حرم‌مطهر رضوی

توسط 20 فروردین 1401No Comments

پاویون «فنا» یا «ضامن آهو» با هدف جداسازی روح و جسم انسان و ایجاد پارادوکس بین آنها در جوار ملکوتی حضرت رضا(ع)، مابین باب الرضا و باب الجواد نصب شد.

در پاویون «ضامن آهو» یک حوض در وسط کار قرار گرفته که با حضور مخاطبین چراغی در آن روشن می‌شود و بخاری که در این پاویون طراحی شده در زمان حضور زائران و مجاوران جلوه‌ای زیبا به فضا می‌دهد؛ همچنین در سطح خارجی این پاویون جایگاه ویژه‌ای برای پرندگان بارگاه رضوی در نظر گرفته شده که با حضور پرندگان نور و سایه ایجاد می‌شود و اتفاق بصری ویژه‌ای رخ می دهد.

در کنار این پاویون یک کیو آرکد قرار دارد که کاربران بعد از اسکن کردن آن وارد سامانه‌ای که مختص این پاویون خواهند شد؛ در این سامانه زائران و مجاوران می‌توانند دل گفته‌های خود را در قالب صوت یا متن خطاب به امام رضا(ع) بیان کنند.

همچنین عزیزان می‌توانند در کنار پاویون عکس بگیرند و در سامانه بارگذاری کنند که همه این موارد به صورت آرشیو در بخش های مختلف قرار خواهد گرفت.

هدف از طرح فنا ایجاد یک پارادوکس دوگانه مابین روح و جسم آدمی است که در این پاویون مربع نماد جسم و دایره نماد روح می باشد.

در این پاویون از چهار پوسته با معماری مدرنیزه استفاده شده که پوسته های بیرونی از سیمان و دارای رنگ تیره هستند و پوسته های درونی به صورت آینه کاری و دارای رنگ طلایی می‌باشند.

پوسته بیرونی نماد جسمی است که در زندگی مادی دچار مشکلات فراوانی است و پوسته درونی نماد روحی در حال تقلا برای رسیدن به آرامش است.

ثبت یک نظر