Skip to main content
اخبار

هنر شهری در مشهد با مفاهیم معنوی درهم آمیخته است

توسط 18 آذر 140025 آذر 1400No Comments

به گزارش ستاد رسانه ای جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد، داور بخش بین‌الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد، با یادآوری نکاتی درباره چگونگی برگزاری جشنواره، بر استفاده از ظرفیت‌های هویتی شهر مشهد تأکید کرد.

استاد سیدمهدی حجت، از داوران بخش بین‌الملل جشنواره، دکتری حفاظت از بناهای تاریخی از دانشگاه یورک انگلستان دارد. او بنیان‌گذار و اولین رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عضو شورای‌عالی سازمان اسناد ملی کشور، عضو شورای مشورتی کمیته ملی یونسکو و عضو شورای‌عالی معماری و شهرسازی است.

وی در ابتدای گفت‌وگو بیان کرد: هدف از این جشنواره استفاده از ظرفیت‌های شهری در راستای بیانی جذاب برای مردم و اولویت‌دادن به مفاهیم معنوی شهر مشهد است.

داور بخش بین‌الملل جشنواره افزود: این جشنواره می‌تواند از  استعداد و توانایی هنرمندان در حوزه طراحی شهری و بیان مباحث مختلف فرهنگی در شهر مشهد استفاده کند. به‌طبع آنچه که ملاک داوری برای انجام‌شدن این کارها به بهترین وجه است، چند نکته است:

نخست، شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌هایی که در نقاط مختلف شهر مشهد وجود دارد.

دوم، میزان جذابیت آثار، به‌نحوی که بیشترین میزان جذابیت را برای مخاطبان عام در شهر ایجاد کند.

سوم، انتقال صحیح مفاهیم و موضوع‌هاست، موضوعی که برای هر نقطه انتخاب می‌شود، باید به بهترین وجه به مخاطب منتقل شود. این یعنی بیان قوی هنری که لازمه‌ آثار هنری شهری است. چهارم، ساخت و ایجاد آثار است. آثار باید با کمترین مواد اولیه، ارزان و قابل جمع‌شدن باشند، قابلیت انتقال و جابه‌جایی به مکان دیگری داشته باشند و گران‌قیمت، سنگین و ثابت نباشد. اگر چنین باشد، برای این اتفاق موقت، مطلوب و معقول نخواهد بود.

پنجم، توجه به ارزش‌های شهر مقدس مشهد است. ارزش‌هایی که در شهری مثل شهر مقدس مشهد قرار است منتقل بشود، باید هم در انتخاب موضوع و هم در نحوه بیان آن ها دقت شود تا انتقال مفاهیم آن به‌خوبی انجام شود.

ششم، استفاده از ظرفیت‌های محیطی است. توجه به ظرفیت‌های محیطی، استفاده از ظرفیت‌هایی که در مخاطب وجود دارد و شناسایی مخاطب و اینکه چه چیزهایی را نیاز دارد، از مسائلی است که باید بیشتر به آن توجه کرد. اگر مجموعه این نکات در نظر گرفته شود، امیدواریم به یاری خداوند، باتوجه‌به استعداد فوق‌العاده‌ای که در جامعه هنری ما وجود دارد، از ظرفیت‌های محیطی شهر مشهد بیشترین بهره‌برداری را به‌عمل بیاوریم.

شایان ذکر است که علاقمندان به شرکت در بخش بین الملل جشنواره هنرهای شهری مشهد می توانند آثار خود را تا 3 دی 1400 به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند و برای کسب 25 هزار دلار جایزه نقدی در رتبه های مختلف به رقابت بپردازند.

ثبت یک نظر