Skip to main content
اخبار

پاویون حماسی «چکاچاک» در بوستان سیمرغ

توسط 20 فروردین 1401No Comments

«چکاچاک» یک پاویون حماسی با الهام از ابیات شاهنامه است که به وسیله تعامل با کاربر، صدایی همچون برخورد شمشیر را با برخورد حروف آهنین به یکدیگر ایجاد می‌کند.

از آنجا که مردم خراسان از دیرباز در بحث ادب و حماسه پیشتاز بودند و فردوسی بزرگ نیز در این دیار آرام گرفته است، پاویون حماسی «چکاچاک» در بوستان سیمرغ منطقه قاسم آباد نصب شده است.

پاویون «چکاچاک» یک باکس به ارتفاع حدود پنج و نیم متر با فضای داخلی قرمز رنگ و فضای بیرونی خاکستری است که انعکاس درختان بر روی آن دیده می‌شود.

در قسمت بالای آن 9 محور میله‌ای که چهار محور آن متغییر هستند، وجود دارد؛ با ورود به این باکس چهار فرمان را خواهید دید که با چرخاندن آن‌ها میله‌ها به حرکت در می‌آیند.

توسط زنجیرهایی، یکسری حروف آهنین به این میله‌ها متصل شده که با حرکت میله، این حروف با یکدیگر برخورد کرده و صدایی همچون چک و چاک شمشیر ایجاد می‌کند؛ از آنجا که فقط قسمت پایین بدن افراد داخل باکس از بیرون دیده می‌شود، این صدا برای مخاطبان بیرون باکس جالب به نظر می‌آید.

فردوسی در بیت “خروش از خم چرخ چاچی بخواست” سعی می‌کند با واژه‌آرایی، لحنی حماسی را ایجاد کند و در این پاویون هم سعی شده با برخورد حروف و ایجاد صدای شمشیر، حال و هوای حماسی برای مخاطب ایجاد شود.

این پاویون با هدف علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان با داستان‌های حماسی ایجاد شده تا با یک تجربه کوتاه و با جذابیت بیشتر به این حوزه به دید بهتری نگاه کنند؛ همچنین یکسری ابیات بر روی دیوارهای این پاویون با ویدیو پروژکتور به نمایش در می‌آیند.

پایون «چکاچاک» به هنرمندی فاطمه کریمی در بوستان سیمرغ منطقه قاسم آباد نصب شده است.

یل

ثبت یک نظر