Skip to main content
اخبار

کارگاه خلق اثر خلاقانه در جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد

توسط 14 آذر 140017 آذر 1400No Comments

جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد به‌تازگی با رویکرد بهره‌‌مندی از نماد‌های هنر و معماری اسلامی و ترکیب این عناصر با نگاه خلاقانه در مشهد مقدس آغاز‌به‌کار کرده است. این رویداد سالانه که قدمتی بیش از یک‌دهه‌ در شهر مشهد دارد، در حوزه‌ها و بخش‌های مختلفی به‌صورت مفهومی و موضوعی به مباحث هویتی و تاریخی مشهد می‌پردازد. یکی از بخش‌های مهم این جشنواره برگزاری مسابقه طراحی تزیینات برای آذین‌بندی فضاهای عمومی شهر همراه با مشارکت هنرمندان، تشکل‌ها و مراکز فرهنگی برای محله‌آرایی و در دیگر اقدامات برای زیباسازی منظر شهری است که در بخش «نوروزگان» دنبال می‌شود.
در دل این رویداد معتبر و پرچم‌داری شهری، کارگاه‌های ایده‌پردازی و انتقال تجربه برای هنرمندانی که در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند، برنامه‌ریزی شده است. در همین راستا، روز گذشته کارگاه خلق اثر خلاقانه در بخش آذین‌های شهری جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد برگزار شد. در این کارگاه دوروزه هنرمندان مشهدی در موزه بزرگ خراسان گردهم آمدند تا با مددگیری از راهنمایی‌های استادان حوزه هنر و چاشنی مهم خلاقیت‌ به خلق ایده در زمینه طراحی و ساخت نمادهای چشم برای شهرآرایی در نوروز1401 بپردازند.
در نخستین برنامه این کارگاه هفت‌ساعته، کارگاه بهره‌مندی از فناوری در حوزه آذین‌بندی شهری با حضور استاد سیداحمدرضا عابدی برگزار شد. در این برنامه استفاده از ظرفیت‌های واقعیت‌افزوده باتوجه‌به مزیت این فناوری در افزایش تعاملات مردم با المان‌های ثابت شهری برای بهره‌مندی بهتر از امکانات و خدمات شهر و گسترش تعاملات آن‌ها بررسی شد. همچنین در بخش دیگری از این کارگاه فضاهای مختلف شهر که می‌توانند با بهره‌گیری از فناوری رنگ و شکل تازه و متفاوتی بگیرند، احصا شد و نمونه‌های متنوع جهانی که به کمک واقعیت‌افزوده جان گرفته‌ و سطح تعاملی زیادی را با مخاطب ایجاد کرده‌ا‌ند، به نمایش گذاشته شد.
باتوجه‌به تأکید بر وجود بسترها و توان علمی کشور در ایجاد ارزش‌افزوده در فضای شهر مشهد و این نکته که 90درصد ایده‌ها را با رویکرد افزایش بازخوردها می‌توان به واقعیت‌افزوده تبدیل کرد، هنرمندان شرکت‌کننده در این کارگاه در زمینه استفاده از فناوری‌های به‌روز دنیا برای افزایش تعاملات مردم با فضاهای شهری با نیم‌نگاهی به موقعیت زیارتی شهر مشهد به خلق ایده‌های مختلف در حوزه آذین‌بندی شهری پرداختند.
در بخش بعدی این کارگاه درباره موضوع پرورش خلاقیت با حضور استاد درویشی بحث و گفت‌و‌گو شد. در این برنامه وجه‌تمایز شخصیت‌های خلاق و تلاش آن‌ها برای ایجاد راه‌حل‌های تازه در بازکردن گره مشکلات و نازیبایی‌های شهری بررسی شد و در ادامه، راه‌های دستیابی به یک اثر هنری خلاقانه در حوزه آذین‌بندی مطرح شد و شرکت‌کنندگان در کنار مشاهده نمونه‌های موفق این قبیل آثار در کشورهای صاحب‌سبک به تبادل نظر و ایده‌شان پرداختند. سپس گروه‌های شرکت‌کننده در کارگاه زیرنظر کارشناسان و متخصصان حوزه تولید محتوا و کارشناسان امور شهرآرایی به خلق ایده در زمینه آذین‌بندی شهری و پرورش ایده‌هایشان با مشورت از استادان این حوزه مشغول شدند.

سی

ثبت یک نظر